اخبار داخلی, مصاحبه
شماره: 4816
1392/12/04 - 08:30
همکاری پژوهشگاه رویان با مرکز تحقیقات روماتولوژی در سلول درمانی بیماران روماتیسمی

فوق تخصص روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: استفاده از سلول های بنیادی و پیوند مغز استخوان ، از جنبه تحقیقاتی، به عنوان یکی از روش های درمان جدید بیماران روماتیسمی است.

دکتر فرهاد شهرام، استاد روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار بنیان ضمن تاکید بر اینکه سلول درمانی بیماران روماتیسمی در مرحله تحقیقات است و به عنوان درمان قطعی استفاده نمی شود افزود: پروژه های تحقیقاتی زیادی در این زمینه وجود دارد و ما روی این پروژه ها فعالیت می کنیم. این پروژه و تحقیقات با همکاری مراکز تحقیقاتی دیگر از جمله مرکز تحقیقات همولوژی و انکولوژی و همچنین  مرکز رویان جهاد دانشگاهی در حال انجام است.
وی افزود: این تحقیقات در مراحل حیوانی و به صورت نمونه در بیماری های روماتیسمی خاص انجام می شود.
این فوق تخصص مفاصل و عضلات در ادامه بیان داشت: ما برای اولین بار در دنیا پیوند سلول های بنیادی در ضایعات چشمی، بیماری بهجت و همین طور پیوند سلول های بنیادی در بیماری آرتروز را در چند مورد از بیماران انجام داده ایم.در این فرآیند سلول های بنیادی از خود فرد بیمار گرفته و به خودش تزریق می شد.
دکتر شهرام با اشاره به اینکه در موارد ذکر شده موفقیت نسبی بود گفت: زیرا نمونه هایی که انتخاب شد نمونه های پیشرفته بودند. نتایج به دست آمده هم در مجلات بین المللی روماتولوژی دنیا منتشر شد.
زنان مبتلا به بیماری های روماتیسمی منعی برای بارداری ندارند
دکتر شهرام در ادامه با تاکید بر این نکته که از مسائل مهم در بیماری روماتیسمی بارداری زنان مبتلا به روماتیسم است افزود: زنان مبتلا به بیماری های روماتیسمی اگر تحت نظر پزشک متخصص روماتولوژی قرار بگیرند منعی برای بارداری ندارند.به دلیلی تغییرات هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می افتد، ممکن است برخی بیماری های روماتیسمی مانند لوپوس تشدید و برعکس برخی دیگر از این بیماری ها مانند آرتریت روماتوئید در این دوران بهبود یابد.
وی تاکید کرد: بنابراین بیماران روماتیسمی باید پس از زایمان همچنان تحت نظر پزشک متخصص بمانند زیرا تشدید برخی بیماری ها مانند آرتریت روماتوئید پس از زایمان اتفاق می افتد.
پایان مطلب/
 

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved